Elektrische scooters op weg met Innovatievoucher


Elektrische scooters op weg met Innovatievoucher

Elektrische scooters op weg met Innovatievoucher

piECObello lease uit Son en Breugel least elektrische scooters voor zakelijke doeleinden. Het jonge bedrijf zag in de thuiszorg een potentiële markt en zette een Innovatievoucher in om de mogelijkheden tot kostenbesparing voor thuiszorgorganisaties te onderzoeken: ‘We kozen TNO om het onderzoek uit te voeren. Een logische keus: TNO heeft een goede reputatie als onderzoeksinstelling en beschikt over een schat aan inhoudelijke kennis.’ Zonder de Innovatievouchers voor elektrische rijden van AgentschapNL, was piECObello lease waarschijnlijk niet aan het onderzoek begonnen zegt oprichter en mede-eigenaar Coen Vermeulen: ‘We bestaan nog niet zo lang en de kosten van zo’n onderzoek vormden een obstakel. Daarom ben ik naar een bijeenkomst over de vouchers gegaan. Daar ben ik enthousiast geworden en kort daarop heb ik een aanvraag ingediend. Toen die werd toegekend, moesten we de organisatie kiezen die het onderzoek ging uitvoeren. Dat werd TNO, vooral vanwege de inhoudelijke kennis over de thuiszorg en over elektrische mobiliteit. Bovendien heeft TNO een uitstekende naam. Als je bij een klant een onderzoek van TNO op tafel kunt leggen, dan is dat overtuigend.’

Reputatie
Het onderzoek leverde inderdaad een duidelijke businesscase op, mits elektrische scooters in full operational lease worden ingezet: ‘Voor bezoekrondes tussen de 5 en 25 kilometer is de elektrische scooter een prima alternatief voor de auto. Met een elektrische scooter kun je verkeersdrukte vermijden en je hebt geen parkeerproblemen. Ze zijn bovendien milieuvriendelijk en dat is goed voor de reputatie van de organisatie die ze inzet. Als je ze voorziet van de naam van de thuiszorginstelling, dan is dat een effectieve vorm van reclame. Zo zien de bewoners van een straat waar hun buurman of buurvrouw klant is en dat is een eerste, positief contact.’

Verkoopargument
Vermeulen gebruikt het onderzoek dat hij met de Innovatievoucher liet uitvoeren als verkoopargument: ‘Kostenbesparing is het motto in de thuiszorg en we kunnen aantonen dat je die kunt behalen met de inzet van elektrische scooters. Het is mogelijk om tot tien procent op de reistijd te besparen. We kunnen bovendien aangeven wanneer een klant juist beter voor ander vervoer kan kiezen. Bij dagelijkse reisafstanden van minder dan vijf kilometer is de fiets bijvoorbeeld beter. Als je ook daar een eerlijk verhaal over kunt houden, komt dat alleen maar sterker over.’

Voucher aanvragen
De resultaten van het onderzoek dat piECObello lease liet uitvoeren zijn kortgeleden gepresenteerd. Vermeulen: ‘Doordat het onderzoek pas in juni is afgerond, hebben we er nog geen klanten mee binnengehaald. Maar het rapport ligt op diverse bureaus van beslissers en ik reken op goede resultaten. Ik kan andere MKB’ers aanraden om ook een Innovatievoucher in te zetten. Je kunt er nieuwe, innovatieve producten een betere kans mee geven en daarmee je eigen bedrijf een stap vooruit helpen. Jazeker, als de gelegenheid zich voordoet zal ik zelf ook weer een voucher aanvragen.’